Als het erop aankomt, is het stil op catechisatie

« Terug naar het nieuwsoverzicht

Als het erop aankomt, is het stil op catechisatie

Het catechisatieseizoen is voorbij. Samen met Loïs Hofstede (14) uit IJsselmuiden en Diederick van Beusekom (14) uit Woudenberg blikken we op de catechisatielessen terug. Wat hebben ze geleerd en wat was voor hen het nut van catechisatie? En hoe belangrijk is de groep waarmee ze dit onderwijs volgen?

Diederick is in dit catechisatie­seizoen veel met apologetiek, de verdediging van het christelijk geloof, bezig geweest. „Dat vond ik interessant en daar heb ik veel van geleerd.” Loïs: „Ik heb niet specifiek één ding geleerd, maar ik vond de momenten dat ik voelde dat God echt bestaat, aansprekend. Ik had het idee dat alle catechisanten dat voelden, omdat het dan stil was, terwijl we best druk waren.”

De groep speelt voor beide jongeren een belangrijke rol. Diederick: „Bij de meeste mensen uit mijn groep zit ik al sinds groep 1 in de klas. Dat vind ik fijn, omdat ik zo de mensen binnen mijn groep goed kan vertrouwen.” Loïs: „Wij hadden een vrij drukke groep. Af en toe was dat mooi, want de drukke mensen zijn ook degenen die door hun openheid mooie dingen kunnen zeggen. Ik voel dan verbondenheid. Als het erop aankwam, was het wél stil en konden we naar elkaar en naar de Bijbel luisteren.”

Catechisatie vinden Loïs en Diederick allebei nuttig. „Je kunt samen met anderen spreken over God en nieuwe dingen over Hem leren”, zegt Diederick. Loïs zegt eerlijk: „Ik had er niet altijd zin in. Maar het is belangrijk om God vroeg te zoeken. Ik denk dat catechisatie daarvoor een manier is die zeker moet blijven.”

De catecheet moet proberen aansluiting te vinden bij hun leefwereld, vindt Loïs. „Ik zou het fijn vinden als degene die catechisatie geeft, dingen van deze tijd gebruikt of aanhaalt. Of dat hij je bijvoorbeeld een quiz laat doen met je telefoon. Ook vind ik het belangrijk dat de mensen die catechisatie geven met jongeren kunnen omgaan. En dat er niet allemaal moeilijke woorden worden gebruikt.”

Het catechisatie-uurtje is júíst het contactmoment met de jongeren, stelt Loïs. „Dan zouden zij het moeten kunnen volgen. De Griekse en Latijnse woorden die we uitgelegd kregen, ben ik allemaal alweer vergeten.”

Diederick is positief over hoe de catechisatie aansluit bij zijn leefwereld. „Onze catecheet maakte de lesinhoud niet ingewikkeld, maar juist goed te begrijpen.” Ook maak- en leerwerk draagt bij aan het beter onthouden van de dingen die besproken zijn, vindt Diederick. Loïs daarentegen heeft daar niet zo veel tijd in gestoken. „Ik moet eerlijk bekennen dat ik er nooit veel tijd in stak, laat ik zeggen dat alleen het kortetermijngeheugen werd aangesproken. En maakwerk had ik meestal tijdens de catechisatie al af. Ik denk dat het leerwerk nuttig kan zijn, omdat je dingen mag leren die je later kunt terughalen als je geen kans hebt om in vrijheid uit de Bijbel te lezen.”

Beide jongeren kijken over het algemeen tevreden terug op het catechisatieseizoen, maar als er nog eens een mooi onderdeel toegevoegd mocht worden, zou Diederick het wel weten: „Het lijkt me leuk en leerzaam om soms over een stelling te discussiëren. Zo leer je om te gaan met de mening van een ander en om je eigen argumenten te verdedigen binnen het geloof.”


Nieuwe methode

Hervormd Jeugdwerk ziet het belang van het nieuwe initiatief ”Just Read It!” – Centrum voor Catechese. Catechese blijft volgens de organisatie een belangrijke vorm van kerkelijk onderwijs die vraagt om brede aandacht.
Tijdens de catechisatie moet de verbinding worden gezocht tussen Gods Woord en de leefwereld van jongeren. Dat gebeurt door middel van vragen en thema’s vanuit de Bijbel. Zo kunnen we onze jongeren inwijden in wat de kerk al eeuwen gelooft. Leren lezen en leren leren, in verbinding. Opdat jongeren God vroeg zoeken.