Kinderen en jongeren in de eredienst

Predikantenoverleg HJW 2022

18 augustus 2022

Predikantenoverleg HJW 2022

D.V. dinsdagochtend 11 oktober vindt het jaarlijkse predikantenoverleg van het Hervormd Jeugdwerk plaats. Ds. M. Messemaker zal spreken over de plek van kinderen en jongeren in de eredienst.

In de gereformeerde traditie wordt de eredienst gezien als hart van het kerkelijk gemeenteleven. Ook geloven we dat de Heilige Geest doorgaans werkt door de verkondiging van het Woord. Tegelijk krijgt het HJW geregeld vragen over de relevantie hiervan. Moeten predikanten in de kerkdienst niet meer hun best doen om andere zintuigen aan te spreken bij jongeren? Jongeren leven in een beeldcultuur en is het daarom niet beter om ‘het beeld’ een prominentere plek te geven in de eredienst? Is het niet waardevoller om kinderen, buiten de eredienst om, op eigen niveau Bijbels onderwijs te geven?

D.V. 11 oktober hoopt het Hervormd Jeugdwerk er onder leiding van ds. Messemaker samen met veel predikanten over door te denken. Bent u predikant in de Protestantse Kerk in Nederland? Weet u van harte uitgenodigd! Aanmelden kan via het formulier bij het agenda item, via onderstaande button.