Jeugdwerk en de lockdown

16 december 2020

Wat betekent de lockdown voor het jeugdwerk?

Met een ingelaste toespraak vanuit het Torentje kondigde minister-president Rutte aan dat Nederland voor vijf weken op slot gaat. Ruim acht miljoen mensen keken naar de toespraak en hoorden de zware maatregelen die het kabinet genomen heeft. Opnieuw een lockdown, net als in maart. Voor veel mensen een harde boodschap. Zeker ook voor ouderen, kwetsbaren en eenzame mensen. Niet in het minst ook voor jongeren.

Betekenis voor het jeugdwerk in de gemeente
Vanmorgen hebben we samen met andere kerkelijke jongerenorganisaties gekeken naar de gevolgen voor het jeugdwerk, kijkend ook wat er op kerkelijk breed niveau op dit moment geadviseerd wordt. We hebben daarbij het volgende afgestemd:

• We raden aan om fysieke activiteiten voor de komende vijf weken te annuleren en te kijken naar goede alternatieven. Laat jongeren niet los, maar schakel over naar andere activiteiten, waarbij er vooral online contact is met de kinderen en jongeren. Vraag voor een JV avond bijvoorbeeld een spreker die via de livestream of Teams een korte boeiende inleiding houdt en spreek er daarna online over door. Of regel een Kahoot quiz met Bijbelvragen. Hebben jullie zelf leuke ideeën voor online avonden of activiteiten die binnen de maatregelen passen? Laat het ons vooral weten. Samen bouwen we dan aan een platform waarop verenigingen hun ideeën kunnen brengen en halen.
  • Het coronaprotocol voor het jeugdwerk voorziet in een periode dat er mogelijkheden zijn om bij elkaar te komen. Door de lockdown is dat niet meer mogelijk. Het protocol is daarom tot in ieder geval D.V. 19 januari 2021 niet van kracht.

Licht in de duisternis
Tijdens het kabinetsoverleg dat de aanleiding vormde voor het afkondigen van de lockdown hield RIVM-directeur Jaap van Dissel een presentatie waarin hij een donker beeld schetste van de situatie. Letterlijk donkere dagen voor Kerst. De lockdown komt voor velen hard aan. Juist met het oog op de dagen van Kerst die vaak veel gezelligheid met zich meebrengen. Ook jongeren kunnen dat gevoel hebben. Maar Kerst is vooral het feest van het Licht. De lockdown verandert dat niet. In de komst van de Heere Jezus als Mens, is God ons zeer nabij gekomen. Zijn Naam is Immanuël, God met ons. Hij is het Licht dat in de wereld komen zou. Hij is het Licht dat in de duisternis schijnt. Hij is door Woord en Geest ons nog steeds nabij. We wensen je als leidinggevende, samen met je jongeren, van harte gezegende kerstdagen toe.