De Bijbel is (on)betrouwbaar!

De Bijbel

De Bijbel is (on)betrouwbaar!

Is de Bijbel eigenlijk wel betrouwbaar? Pak je Bijbel en zoek op:

- Mattheüs 20:29-30
- Markus 10:46
- Lukas 18:35

De Heere Jezus is met Zijn discipelen op weg en komt de blinde Bartimeüs tegen bij Jericho. Als de bovenstaande verzen hebt gelezen, heb je ontdekt dat de drie evangelisten verschillende informatie geven. Gingen zij uit Jericho weg (Mattheüs), kwamen ze in Jericho aan (Markus) of waren ze in de buurt van Jericho (Lukas)? En zaten er twee blinde mannen (Mattheüs) of één (Markus en Lukas ) langs de weg? De uitkomst van het verhaal is bij de drie verhalen wel hetzelfde: Jezus geneest de blinde(n).

Soms lijkt de Bijbel zichzelf tegen te spreken, dat zie je aan de hand van de drie schriftlezingen. De drie verschillende mensen hadden elk hun eigen perspectief op de situatie. Dat geeft aan dat ze geen robots waren die simpelweg opschreven wat de Heilige Geest dicteerde, maar dat het mensen waren van vlees en bloed. Ondanks de schijnbare tegenspraak is er eenheid: de schijnwerpers staan bij alle drie de evangelisten op de Heere Jezus.

De Bijbel is niet bedoeld om ‘droge feitjes’ over te brengen. De Bijbel is het Woord van God en Hij wil ons het Evangelie van Jezus Christus verkondigen. Door een wonder laat Jezus zien wie Hij is. Het maakte blijkbaar zoveel indruk op de evangelisten, dat bijzaken niet zo belangrijk waren. Als Jezus door een wonder laat zien wie Hij is, valt alles daaromheen weg.

Daarnaast kun je je afvragen wat een betrouwbaarder verhaal is. Als drie mensen een eigen verhaal vertellen, maar wel dezelfde kernboodschap hebben, dan pleit dat sterker vóór betrouwbaarheid dan wanneer ze alle drie exact hetzelfde verhaal vertellen. Denk maar aan getuigen bij een verkeersongeluk. Als de politie aan drie getuigen zou vragen wat zij gezien hebben, zal hij drie verschillende verhalen krijgen, afhankelijk van hun plaats en rol bij het ongeluk. Alle drie de verhalen zullen verschillen, terwijl ze alle drie waar kunnen zijn. Zo is het ook met de schijnbare tegenspraak in de Bijbel. Soms hadden Bijbelschrijvers verschillende inzichten, terwijl ze toch allemaal waar kunnen zijn.

Onder leiding van de Heilige Geest zetten de drie evangelisten de schijnwerpers op de Heere Jezus. Hij moet aan het licht komen. Zodat mensen die deze gedeelten lezen, zien wie Hij is en hun leven overgeven aan de God die wonderen doet!

Zeker weten!